grotten, Mount Doome en de gletsjerhike - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Evelien Bentum - WaarBenJij.nu grotten, Mount Doome en de gletsjerhike - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Evelien Bentum - WaarBenJij.nu

grotten, Mount Doome en de gletsjerhike

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

31 Mei 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hoi iedereen!
Sorry dat ik al een tijdje geen verslag meer heb geplaatst. Ondertussen zit ik alweer op het vliegveld om te wachten om terug te vliegen naar Brisbane.
Nieuw-Zeeland was in 1 woord geweldig! In het begin dacht ik dat het een 2e Europa was maar al snel kwam ik erachter dat het compleet anders was. De landschappen die ik hier heb gezien, had ik alleen in Nieuw-Zeeland kunnen zien. Mijn reis begon in Auckland waar ik werd opgehaald door de Kiwi-experience, een backpacker-hoponhopoff-bus waar de leeftijd tussen de 18 en 25 jaar ligt. We reden door naar hotwatersprings waar we een hol in het strand moesten graven. Vlakbij het strand is er een vulkaan wat betekent dat er op sommige plekken warm water is. Het was alleen ontzettend regenachtig wat wel jammer was. De volgende dag reden we door naar Waitomo. Dit plaatsje staat bekend om de grotten met de gloeiwormen. Samen met vele anderen ben ik gaan blackwaterraften. Het was ontzettend mooi om te zien. Ook vanwege het feit dat we het pas rond een uur of 6 's-avonds deden. Na Waitomo reden we door naar Rotorua. Wat een vreselijke plek. Gelukkig was er buiten Rotorua een Maöri-dorp wat we gingen bezoeken. We leerden over de cultuur wat ik 1 van de meest interessantste en leukste dingen vond in NZ. Vervolgens gingen we naar Taupo. Ik houd van Taupo. Het is zo'n mooi rustig plaatsje met een enorm meer met de bergen op de achtergrond. Ik wilde absoluut het National Park zien en dat betekende dat ik vroeg moest opstaan om de shuttle te nemen om vervolgens om 07.30 u te beginnen met wandelen. Ik liep samen met Alex. 'Let's go this way' 'ok' niet wetend dat die weg naar het beklimmen van Mount Doome leidde. Met mijn afgetrapte hardloopschoenen en 4 truien aan, beklom ik Mount Doome. Onderweg kwam ik Hitesh tegen die ik vervolgens 2 truien gaf. Het was de moeilijkste hike die ik ooit heb gedaan. Er was ontzettend veel loszittend zand en losliggende stenen. Je moest soms oppassen om geen steen tegen je hoofd te krijgen. Vervolgens kwamen we ook nog met sneeuw en heel veel wind in aanraking. Maar hee! Ik heb de top behaald!
Na een wandeling van 9 uur in totaal, gingen we terug naar Taupo. Daar bleven we nog 1 nachtje en gingen we door naar River Valley waar niet zo heel veel te doen was. Het hostel was wel erg knus met een vuur etc. Na River Valley reden we door naar de hoofdstad Wellington. Op vertrouwen van Hitesh besloot ik om daar 3 nachten te blijven niet wetend wat ik er eigenlijk ging doen. De eerste dag ging ik samen met wat meisjes de stad verkennen waaronder winkels, kappers en het strand. De tweede dag ging ik samen met Hitesh naar Mount Victoria wat best wel een tijdje duurde aangezien we alletwee een richtingsgevoel hebben van een garnaal. Na Mount Victoria gingen we weer de stad verkennen. Deze keer geen kappers, maar gebouwen en musea. In de avond ging ik uiteten met James, Ruben, Thomas en Hitesh in een superchique restaurant. Hitesh wist dat wanneer je je e-mailadres invulde op een site, je een 15 dollar voucher kreeg. Natuurlijk als arme backpacker nam ik het voorgerecht mosselen voor 16 dollar die vanwege de voucher nog maar 1 dollar waren.
Na Wellington namen we de boot naar het zuidereiland. Daar gingen we naar Kaiteriteri maar vanwege een luie buschauffeur konden we het Abel Tasman NP niet zien. We reden door naar Westport waar we carnaval vierden in backpackerstyle. Iedereen keek mij vragend aan met: 'What are you?' 'I'm a flower!'. Ik had een jurk gemaakt van plasticzakken. Erg sexy.
Na Westport gingen we door naar Lake Mahinapua en vervolgens reden we door naar Franz Josef. Daar deed ik een helikoptervlucht naar de gletsjer om die vervolgens te beklimmen. Dit was echt 1 van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan. We kregen speciale kleding en speciale schoenen om over het ijs te lopen. We kregen het hele blauwe ijs te zien en het was niet eens zo heel koud. Sommige gidsen liepen zelfs met shorts rond over de gletsjer.
Na Franz Josef gingen we door naar de meest favoriete plek van mijn reis: Wanaka. Amai, wat was dat mooi zeg. Het was een van de spiegelmeren waar je langs kon lopen. In de avond klom ik samen met Hitesh Mount Iron om de skyline van Wanaka te zien wat niet veel was. Het is een heel klein plaatsje maar zo mooi en rustig en ja. Het is echt prachtig. Daar bleef ik dan ook langer om een mysterieuze reden ..
Samen met Karin, Katherine en een Duits koppel stapten we weer een nieuwe bus in om door te gaan naar Queenstown. Queenstown is de populairste backpackerplek waar je kunt bungeejumpen, skydiven, raften etc. Ik was alleen bijna blut en als ik ga bungeejumpen, dan ga ik dat doen op de hoogste van de wereld in Hongkong. Verder is het ook een mooi plaatsje met wederom een enorm meer met bergen op de achtergrond. Op een dag gingen we een auto huren om een NP te zien. Helaas was het zo ontzettend hard aan het regenen, dat we er vrij weinig van hadden gezien. De dag erna ging het sneeuwen. Terwijl jullie op terrasjes zaten, zat ik met mijn afgetrapte Vans de weg te vinden in de sneeuw naar Fegburger, een populair burgerrestaurant in Queenstown. Maar ook aan Queenstown kwam een eind. Samen met Karin reisde ik door naar Christchurch wat eigenlijk een ontzettend dode stad is vanwege de aardbeving 2 jaar geleden. Er zijn ontzettend veel gebouwen en huizen verwoesd waardoor de stad haar sfeer verloren heeft. Erg jammer want ik durf te wedden dat over een paar jaar Christchurch een enorm leuke stad is. Helaas zit ik dan in Eindhoven te staren naar een schoolbord. Ik verveelde me gelukkig niet want Graham (die ken ik van Perth) liet Karin en mij de leukste plekjes zien in Christchurch waaronder de pier.
DIt was de samenvatting van Nieuw-Zeeland. Het was een ontzettend mooi land en ik ben van plan om er ooit nog een keer terug te gaan want 3 weken was niet lang genoeg om alles te kunnen zien. Over een paar dagen vertrek ik naar Fraser Island, het grootste zandeiland van de wereld. En dan zit mijn avontuur er alweer bijna op. :(
Liefs,
Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Hoi! Ik ben Evelien van Bentum en op dit moment trek ik voor 7 maanden door Australië. Hierna ga ik voor 1 maand naar Nieuw-Zeeland. Daarna kom ik weer terug in Brisbane en trek ik vanuit Brisbane naar Noosa en Fraser Island (maar mijn plan is al meer dan 100 keer veranderd). Veel plezier met het lezen van mijn reisverslagen en laat gerust een reactie achter. Liefs, Evelien Update: Ik ga 6 maanden stagelopen/ vrijwilligerswerk doen in India (Coimbatore) op een straatjongerenproject. Ik zal jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden!

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 18661

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 26 Juni 2016

stage in India

28 September 2012 - 09 Juni 2013

backpacken in Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: